envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement











4

Mostra Convegno Expocomfort (MCE) w Mediolanie to jedno z największych i najważniejszych obok ISH wydarzeń branży HVACR w Europie. W tym roku, w marcu odbyła się już 41. edycja wystawy poświęconej instalacjom, ogrzewaniu, wentylacji, klimatyzacji, systemom wodno-kanalizacyjnym oraz energii odnawialnej. Targi odbywają się w cyklu dwuletnim i niezmiennie cieszą się dużą popularnością wśród branżystów z całego świata.
Wydarzenie miało miejsce w centrum wystawowym Targów Mediolańskich (Fiera Milano).

5

Targi w Mediolanie dostarczają wielu przyjemności. Już sam przelot nad malowniczymi pasmami Alp i lądowanie na lotnisku otoczonym górami jest atrakcyjnym przeżyciem, wartym pojawiania się tu co dwa lata na kolejne targowe wydarzenia. Na dodatek sam Mediolan przyciąga gości swoją elegancją, zabytkami i specyficznym klimatem metropolii. Jeśli dodać do tego to, co najważniejsze, czyli korzyści płynące z nowych kontraktów, znajomości, spotkań i zawodowych rozmów oraz wiedzę zdobytą podczas targowych dni, to trudno się dziwić, że targi MCE cieszą się tak dużym powodzeniem wśród wystawców i zwiedzających.

6Jak podają organizatorzy, w tym roku ponad 2400 wystawców i 162 000 odwiedzających z całego świata odwiedziło wystawę, co oznacza sześcioprocentowy wzrost liczby odwiedzających zza oceanu oraz czteroprocentowy wzrost liczby gości z Włoch. Co więcej, odnotowano wzrost liczby zagranicznych gości ze 140 krajów, w tym takich jak Indie, Chiny, Japonia, Wietnam i Bliski Wschód (Jordania, Arabia Saudyjska, Syria i Palestyna). Odnotowano także znaczny wzrost liczby osób z obu Ameryk. Wystawcy zaprezentowali swoje oferty w ramach pięciu ekspozycji:

  • HEATING – ogrzewanie, urządzenia, narzędzia i komponenty HVAC;
  • COOLING – klimatyzacja, pompy ciepła, wentylacja i chłodzenie;
  • WATER – technologie instalacyjne, uzdatnianie wody, armatura łazienkowa, wellness;
  • ENERGY – efektywność energetyczna i energia ze źródeł odnawialnych;
  • THAT'S SMART – automatyka budynkowa, inteligentne liczniki, fotowoltaika, mobilność elektryczna.

7Nowością ostatniej edycji była między innymi próba wyprowadzenia targów „w miasto" – w centrum Mediolanu stanęły specjalne instalacje prezentujące konsumentom produkty HVACR.
Powstała też nowa ekspozycja w całości poświęcona ogrzewaniu biomasą (Biomass Innovation Expo).

8Przygotowano ponad sto wydarzeń, które towarzyszyły wymianie kontaktów, pomysłów i przekonań z profesjonalistami, instytucjami i firmami. Tematem towarzyszącej targom konferencji była efektywność energetyczna.

MCE zajęło cały obszar wystawienniczy Targów Mediolańskich w centrum wystawowym. Fiera Milano to teren targowy położony w na granicy miast Rho i Pero, w pobliżu autostrady A4, na zachód od Mediolanu. Otwarty w 2005 roku z inwestycją w wysokości 755 milionów euro kompleks zaprojektowany przez architekta Massimiliano Fuksasa obejmuje kilkanaście pawilonów o łącznej powierzchni 345 000 m2 powierzchni wystawowej brutto i 60 000 m2 powierzchni zewnętrznej, czyniąc z niego jedno z największych centrów wystawienniczych na świecie.

9Nic dziwnego, że również polskie firmy w coraz większym stopniu biorą aktywny udział w targach. Ich śladem podążyliśmy też my – redakcja Polskiego Instalatora, bo jak zawsze bardzo nam zależy, by być tam, gdzie dzieją się ważne dla instalatorów wydarzenia. A z pewnością targi MCE takim wydarzeniem są, choćby ze względu na wielkość i zasięg tej imprezy.

10W tym roku polskich firm było rzeczywiście dużo. Zgodnie z informacjami od organizatorów, jako pierwsze z Polski zgłosiły się firmy: ARMAKAN – producent systemów kanalizacyjnych; AWENTA – oferująca jedyne w swoim rodzaju wentylatory oraz akcesoria z tworzyw sztucznych i metalu, będące również elementami ozdobnymi; ALNOR – producent kompletnych systemów wentylacji z blachy oraz tworzyw; BARBOR – producent wymienników ciepła oraz kompaktowych central wentylacyjnych; GALMET– jeden z największych producentów urządzeń grzewczych w kraju; KANEX– specjalizujący się w inwestycjach dotyczących budowy instalacji sanitarnych zewnętrznych i wewnętrznych; KARMAT – producent urządzeń przeciwzalewowych; ODLEWNIA ŻELIWA –produkująca łączniki do instalacji wodnych, gazowych, parowych, c.o., tryskaczowych i przeciwpożarowych; WOMIX – producent armatury do c.o.; LARS – wytwórca gazowych 11systemów grzewczych, urządzeń klimatyzacyjnych i oświetlenia oraz VTS – producent central klimatyzacyjnych. Wkrótce dołączyli do nich także AIC – specjalista w dziedzinie projektowania, inżynierii i produkcji wymienników ciepła ze stali nierdzewnej i tytanu; APATOR POWOGAZ – specjalista we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań technicznych; AQUER – przedsiębiorstwo produkcyjne, oferujące wyroby do instalacji sanitarnych, kanalizacyjnych, grzewczych; BIOMASS MEDIAGROUP – otwarta platforma zakupowa; CAPRICORN – producent komponentów do instalacji grzewczych oraz sanitarnych, DIRECT VENT – dostawca produktów do kanałów wentylacyjnych; EUROSTER – oferujący rozwiązania w sterowaniu temperaturą; GLOBAL CONTROL 5 – producent zaawansowanych technologicznie rozwiązań z zakresu automatyki budynkowej; INFIRE KAROL LIPKA – branża kominkowa; KAN-THERM – producent i dostawca nowoczesnych rozwiązań i systemów instalacyjnych; KLIMOR i KAISAI – prezentujące na wspólnym stoisku m.in. centrale wentylacyjno-klimatyzacyjne; MAGNAPLAST – zajmujący się przetwórstwem tworzyw sztucznych i produkcją systemów kanalizacyjnych; MATEKO – zajmująca się 12wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych; METAL-FACH – wysokiej klasy kotły i piece c.o. na eko-groszek i biomasę; OASIS EUROPE – producent osuszaczy powietrza; PLUM – firma produkująca zaawansowaną elektronikę przemysłową; ROKKY – kotły grzewcze, SECESPOL – firma oferująca wymienniki ciepła płaszczowo-rurowe, lutowane, basenowe i skręcane; SONNINGER – producent urządzeń do ogrzewania powietrznego; TERMET – producent urządzeń grzewczych w Polsce – kotłów gazowych różnego typu, podgrzewaczy wody oraz rozwiązań opartych na odnawialnych źródłach energii; TERMIK – producent elektrycznych elementów grzejnych.

13Już w naszym poprzednim numerze informowaliśmy o Monstra Convegno i zapraszaliśmy na targowe stoiska z Polski. Będąc już na miejscu, staraliśmy się więc odwiedzić wszystkich polskich wystawców. Nie było to łatwe, bo byli rozsiani w niemal wszystkich wystawowych halach.
Jak to na wielkich targach bywa, prócz przyjemności z odwiedzania stoisk, spotkań zawodowych i rozmów mniej i bardziej oficjalnych, była możliwość obejrzenia nowości, a także korzystania z wielu targowych atrakcji (a o te wystawcy jak wiadomo zawsze bardzo się starają).
Projektanci terenu targów, zadbali o rozmieszczenie na całym terenie miejsc do wypoczynku: kawiarenek i barów, do których mimo wielu smakołyków dostępnych na stoiskach wystawców, ustawiały się długie kolejki.
14Jeśli podczas trwania targów pogoda sprzyja, targowi bywalcy „biwakują" na ławeczkach, murkach i trawnikach, gdy pada i jest zimno – a tak było trzeciego dnia imprezy, sytuację ratuje wielki przeszklony dach nad głównym pasażem, łączącym wszystkie targowe hale. Szerokie ruchome chodniki zawieszone nad pasażem bardzo ułatwiają poruszanie się po terenie targów.

Organizator stworzył dla odwiedzających, w ramach aplikacji mobilnej, możliwość kojarzenia wystawców z gośćmi. Nowa funkcjonalność aplikacji ułatwia nawiązywanie na targach owocnych kontaktów biznesowych. Zarejestrowani zwiedzający byli informowani o firmach pasujących do ich profilu zainteresowań w oparciu o informacje podane podczas rejestracji na stronie MCE i na profilach zwiedzających online.
15Organizator rozwija również usługę „Recommendation & Matchmaking" ułatwiającą kontakty między wystawcami i gośćmi targów – zarejestrowany zwiedzający będzie informowany o firmach, których profil działalności pasuje do zadeklarowanych przez niego zainteresowań.

17Na koniec warto dodać, że na targach prócz towarów z interesującego nas sektora instalacyjnego, można było też podziwiać zdobycze najnowszej myśli informatycznej i inne wystawiennicze atrakcje – w tym między innymi najnowocześniejsze gry i zabawy elektroniczne, wielkie multimedialne ekrany z wizualizacjami, ale też całkiem „tradycyjne" atrakcje w postaci budowli „z klocków", tortów, luksusowych samochodów, rozmaitych rozwiązań „architektonicznych" z bliższej i dalszej przyszłości, czy muzyki na żywo i pokazów gotowania. Jedna z firm urządziła nawet gabinet fryzjerski w dawnym stylu.
Mnie najbardziej podobało się stoisko Mitsubishi z grającą na fortepianie pianistką w czerwonej sukni; płynąca „na żywo" muzyka nadawała szczególnego klimatu zawodowym rozmowom i spotkaniom.

20Tłumnie odwiedzane było też stoisko firmy Caleffi – jednego z partnerów organizatora wystawy.
Spotkania i rozmowy były najważniejszym elementem targów, dając wyjątkową okazję do zacieśnienia relacji łączących partnerów z Włoch i z rynków eksportowych. Udział w takich targach jest bezsprzecznie idealną okazją do wzmocnienia wizerunku firmy, jako ważnego międzynarodowego gracza. Wypada więc życzyć, by grupa firm z Polski była za dwa lata jeszcze liczniejsza niż na tegorocznej edycji.
Do zobaczenia w Mediolanie!

Autor: Agnieszka Cal-Hubska


 

pi