Ich dofinansowanie mógł zaoferować Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko a konkretnie na plany gospodarki niskoemisyjnej. To pierwszy krok do konsumpcji unijnego wsparcia w ramach nowej perspektywy finansowej 2014-2020. Samorządowe plany uwzględniać będą inwestycje i przedsięwzięcia redukujące emisję gazów cieplarnianych, zwiększające udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, redukujące zużycie energii finalnej oraz poprawiające jakość powietrza na obszarach, gdzie odnotowuje się przekroczenia poziomów dopuszczalnych stężeń w powietrzu.
Pierwotny budżet konkursu, wynoszący 10 mln zł, został zwiększony do kwoty 27, 5 mln zł a nabór wniosków wydłużono o 2 miesiące – takie zainteresowanie wzbudził bowiem ogłoszony w ubiegłym roku konkurs na dofinansowanie planów gospodarki niskoemisyjnej dla samorządów.
Wpłynęły 764 wnioski w których ostatecznie plany zrealizuje blisko tysiąc zainteresowanych gmin. W konkursie bowiem pojawiło się sporo wniosków grupowych. 21 maja br. NFOŚiGW pierwsze 5 umów zawarł z miastami: Łódź, Bydgoszcz, Ełk i Puławy oraz z Gminą Wyry. Kolejna setka umów jest już w przygotowaniu a ocena pozostałych wniosków jest na ukończeniu.
Samorządy mogą przedstawić w planach działania operacyjne obejmujące najbliższe 3-4 lata od ich zatwierdzenia. Muszą być one spójne z wieloletnimi prognozami finansowymi (WPF), z tworzonymi programami ochrony powietrza (POP) oraz planami działań krótkoterminowych (PDK).
Plany obejmują zakres przedsięwzięć na szczeblu gminy/gmin, w ich obszarze geograficznym. Koncentrować się będą na działaniach niskoemisyjnych i efektywnie wykorzystujących zasoby w tym poprawie efektywności energetycznej, wykorzystaniu OZE, czyli wszystkich działań mających na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza. W przyszłych pracach uwzględnia się współuczestnictwo podmiotów będących producentami lub odbiorcami energii ze szczególnym uwzględnieniem sektora publicznego. Plany obejmą obszary, w których władze lokalne mają wpływ na zużycie energii w perspektywie długoterminowej ( w tym planowanie przestrzenne). Ponadto muszą być one spójne z tworzonymi bądź aktualizowanymi założeniami do planów zaopatrzenia w ciepło, chłód i energię elektryczną bądź paliwa gazowe i programami ochrony powietrza. Od przyszłych działań oczekuje się także wpływu na zmiany postaw konsumpcyjnych użytkowników energii poprzez m.in. edukację i współpracę z mieszkańcami i zainteresowanymi stronami.
Oczekuje się także, że plany gospodarki niskoemisyjnej będą kompleksowo określać zadania inwestycyjne w następujących obszarach:
- zużycie energii w budynkach, instalacjach i urządzeniach komunalnych, usługowych niekomunalnych, budynkach mieszkalnych, oświetleniu ulicznym; zakładach przemysłowych i dystrybucji ciepła;
- zużycie energii w transporcie publicznym, taborze gminnym, transporcie prywatnym i komercyjnym, transporcie szynowym w tym także poprzez wdrażanie systemów organizacji ruchu;
- gospodarka odpadami – w zakresie emisji niezwiązanej ze zużyciem energii;
- produkcja energii – zakłady bądź instalacje do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, z wyłączeniem instalacji objętej EU ETS;
- zadania nieinwestycyjne - takie jak planowanie miejskie, zamówienia publiczne, strategia komunikacyjna, promowanie gospodarki niskoemisyjnej, etc.
Plany gospodarki niskoemisyjnej mają m.in. przyczynić się do osiągnięcia celów określonych w pakiecie klimatyczno-energetycznym do roku 2020, tj.:
- o 20% zredukować emisje gazów cieplarnianych w stosunku do poziomu emisji z 1990 r.;
- o 20% zwiększyć udział energii odnawialnej w finalnej konsumpcji energii ( dla Polski 15 %);
- o 20% zwiększyć efektywność energetyczną, w stosunku do prognoz BAU (ang. business as usual ) na rok 2020.
Więcej na: www.nfosigw.gov.pl