Drukuj
Nadrzędna kategoria: Archiwum

Szanowni Państwo
Jednym z najbardziej dokuczliwych problemów na rynku instalacji budowlanych (ale nie tylko) jest niewątpliwie niedobór odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Sprawa ta nabrzmiewała od lat, m.in. w związku z problemami szkolnictwa zawodowego w Polsce, a dziś już dotyka niemal każdego, kto w mniejszym lub większym zakresie prowadzi działalność gospodarczą na tym polu. Dlatego tak cenne są wszelkie inicjatywy mogące poprawić stan rzeczy podejmowane przez markowych producentów, jak np. firmy Bosch, GROHE, Viessmann, Geberit, czy stowarzyszenia branżowe. Chodzi o różnorakie formy ich współpracy ze szkołami i uczelniami technicznymi lub tworzenie własnych ośrodków szkoleniowych, by popularyzować najnowocześniejszą wiedzę techniczną z zakresu instalacji, zarówno na poziomie teoretycznym, jak i praktycznym. Docelowo ułatwia to młodym ludziom start w zawodzie i zdobycie odpowiednich kwalifikacji, dając lepsze perspektywy całej branży. Nie mniej ważne są też wszelkie inicjatywy szkoleń i warsztatów kierowane do osób już funkcjonujących w zawodzie.

Kolejną kwestią, która może istotnie utrudniać działalność zawodową na rynku instalacji (projektantów, wykonawców, inspektorów, serwisantów, ale i producentów), są częste zmiany przepisów prawnych i norm odnoszących się do naszej branży. Z interpretacją wymagań miewają kłopoty nawet najlepsi fachowcy i najwięksi producenci. W tym zakresie istotnym wsparciem może być współpraca w ramach stowarzyszeń branżowych, które – w razie wątpliwości – nierzadko zwracają się o odpowiednią wykładnię przepisów do ustawodawców oraz wypracowują wspólne standardy. My pokusiliśmy się natomiast o przygotowanie miniprzewodnika po świecie norm, który prezentujemy w tym wydaniu „PI”.

Jest jeszcze jeden „gorący” temat – duże i nagłe podwyżki cen na rynku materiałów budowlanych, surowców i transportu. Jak w tej sytuacji zachować odpowiednie zyski z działalności gospodarczej, gdy umowy na realizację są już podpisane? Jak znaleźć satysfakcjonujący kompromis w rozmowach z klientem? O tym również mogą Państwo przeczytać w tym wydaniu „Polskiego Instalatora”.

Zapraszam do lektury
Joanna Jania, redaktor naczelna „Polskiego Instalatora”

Z ŻYCIA BRANŻY

ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII

Instalacje grzewcze

WENTYLACJA I KLIMATYZACJA

INSTALACJE SANITARNE

PRAWO I FINANSE