Drukuj
Nadrzędna kategoria: Artykuły tematyczne

34Ten artykuł będzie specyficzny, bo też szczególnego tematu dotyczy. Opisując ciekawostki branżowe wypatrzone w podróży, można przecież oderwać się od standardowych instalacji i osadzić temat w oryginalnym, można rzec – historyczno-morskim otoczeniu, z bogatą, nowoczesną infrastrukturą. Spróbujmy przy okazji poszukać podobieństw między wyposażeniem budynku a statku.

Statek HMS Victory zakotwiczył na stałe na suchym lądzie. Ale woda jest w pobliżu. HMS Victory jest dziś w suchym doku w porcie Portsmouth przy Ärmelknal i poniekąd również w Erding koło Monachium. – Nie, statek od dawna nie pływa. Swój ostatni rejs odbył w 1805 r. Admirał Nelsons, który nim dowodził to brytyjski bohater, wsławiony wielu zwycięskimi bitwami morskimi, w tym jego ostatnią bitwą w hiszpańskiej cieśninie Trafalgar, gdzie poległ. HMS Victory jednak wciąż istnieje i w oryginale znajduje się w najważniejszym europejskim porcie wojskowym, służąc jako statek flagowy dla najwyższego rangą lorda w Royal Navy. Zabytek można zwiedzać i jest całkowicie otwarty dla turystów – to oczywiście godne polecenia. Tak samo jak inny HMS Victory w miejscowości Erding w południowych Niemczech – tutaj można nawet przenocować. Oczywiście hotel Victory nie jest wierną kopią historycznego statku wojennego, ale to, co Josef Wund jako inwestor i architekt wykonał, nie jest wcale mniej spektakularne. Aby zrozumieć, co znaczy hotel Victory dla term Erding, trzeba jednak poznać same termy.

Kompleks termalny na 185 hektarach

W 1983 r., podczas odwiertów poszukiwawczych ropy naftowej, w Erding odnaleziono źródła termalne z wodą zawierającą siarkę, które zdecydowano się zagospodarować. Woda siarkowa jest bowiem jednym z najstarszych środków leczniczych stosowanych głównie przy problemach stawowych. Dodam, że źródło Erdinger znajduje się aż 2350 m pod ziemią, a woda ze źródła wydobywana na powierzchnię ma temperaturę około 42°C. Termy rozwijały się z roku na rok i obecnie zajmują powierzchnię 185 000 m2, na której ulokowano 29 basenów, 26 zjeżdżalni, 30 saun, 450 prawdziwych dużych palm oraz ponad 4000 leżaków. Najnowszym „uzupełnieniem” jest basen o powierzchni 9000 m2 z obszarem zewnętrznym. Tuż obok tego basenu zakotwiczył HMS Victory. Wyraźnie widać, że hotel jest dokładnie tym, czego brakowało w termach Erding. Cały kompleks termalny jest już tak duży, że jeden dzień pobytu nie wystarcza, aby skorzystać ze wszystkich atrakcji. Jeśli ktoś uwielbia kąpiele, saunę i SPA, z przyjemnością spędzi tu cały tydzień.

1 21 22
1. Hotel Victory w Erding a’la HMS Victory – recepcja 2. Pokój w hotelu Victory ze stylizowanym wyposażeniem, klimatyzowany przy użyciu klimakonwektora wodnego

 

Między postmodernizmem i rekonstrukcją

Aby dostać się do hotelu przybywając do Erding, należy przejechać wokół całego, ogromnego kompleksu termalnego: obok parkingu, wejścia i potężnej, ważącej 215 ton szklanej kopuły. Hotel Victory znajduje się na tyłach, za wielkim, codziennie wzbierającym potokiem ludzi korzystających z atrakcji term. W niektórych okresach kompleks odwiedza więcej niż 10 000 osób dziennie. Jednak gdy jest się już pasażerem Victory, w szybki i prosty sposób można przez hotel dojść do basenów. W hotelowych pokojach-kajutach goście czują się jak na luksusowym jachcie. Pokoje kapitańskie mieszczą do sześciu osób, w tym są dwa łóżka dziecięce jako łódki.

Komfortowe noce w tropikalnym klimacie

Chociaż hotel otacza ogromny kompleks basenów, w pokojach panuje całkowita cisza. Okna mają zwiększone wytłumienie akustyczne, tak więc do pomieszczeń nie przedostają się żadne hałasy z zewnątrz. Akustyka była zresztą jednym z wiodących tematów podczas projektowania hotelu Victory. Tak samo przy wyborze klimakonwektorów, które obsługują pomieszczenia – kryterium akustyki było jednym z decydujących. Oczywiście, na wybór konkretnej oferty klimakonwektorów miały również wpływ ich dodatkowe cechy techniczne, takie jak:

31 32
33 34
3. Luksusowe pokoje na statku wymagają idealnego klimatu wewnętrznego. Zapewniają to klimakonwektory wodne oraz inteligentny system sterowania

 

A jak jest w prawdziwej kajucie?

Już w normalnym pokoju hotelowym panują wysokie wymagania dla klimatyzacji. Indywidualna regulacja temperatury, dyskretna, ale efektywna wymiana powietrza oraz cicha praca są konieczne dla stworzenia komfortowego środowiska wewnątrz takich pomieszczeń.

celebrity-solstice-slide
4. Pływający luksusowy hotel – wycieczkowiec Celebrity Solstice, który oferuje ponad 2800 pasażerom miejsce w kajutach. Około 90% kabin umiejscowionych jest przy ścianie bocznej, a większość z nich ma balkon

Jeszcze bardziej skomplikowane są rozwiązania HVAC na pełnym morzu. Obecnie budowane statki turystyczne czy wycieczkowe to luksusowo wykończone pływające budynki. Ich wielkość oraz wyposażenie są imponujące. Jednymi z podstawowych instalacji, jakie wchodzą w skład takiego wycieczkowca, są instalacje HVAC, które zapewniają komfortowe warunki klimatu wewnętrznego w kajutach oraz w innych pomieszczeniach. Ich wymiarowanie odbywa się dla ekstremalnych parametrów praktycznie dla wszystkich stref klimatycznych. Czy jest lato czy też zima, statek znajduje się na równiku lub w chłodnych strefach, klimatyzacja musi stale utrzymywać 22°C. Wymagania te są nie lada wyzwaniem dla projektantów. Do ich spełnienia niezbędna jest zapewnienie dużej wymiany powietrza. W tym celu świeże powietrze (zewnętrzne) powinno być doprowadzane w ilości do około 120 m³/h, co odpowiada krotności wymiany powietrza na poziomie około 3 h-1. Systemy klimatyzacyjne na statkach jako medium wykorzystują wodę grzewczą oraz wodę lodową. Kajuty są ogrzewane i klimatyzowane przy wykorzystaniu klimakonwektorów, podobnie jak to ma miejsce w hotelu Victory. Zasadnicze wymagania, jakie stawiane są tym urządzeniom, to przede wszystkim akustyka oraz wielkość, ponieważ powierzchnia na statkach, nawet ogromnych, jest deficytowa i dużo warta. Kajuty są bardzo małe, a więc każdy skrawek ich powierzchni podłogi czy ściany powinien być w pełni i ekonomicznie wykorzystany.
Zadaniem projektantów czy konstruktorów, z pewnością niełatwym, jest komfortowe i ekonomiczne wprowadzenie powietrza ciepłego czy chłodnego do tak małych kubatur. Klimakonwektory montowane są najczęściej poza kajutą w odpowiednio przygotowanych wnękach w korytarzu (szachtach). Ogrzane/ochłodzone powietrze doprowadzane jest do kajut kanałami przez odpowiednio dobrane nawiewniki. Umiejscowienie kilku klimakonwektorów w pionowym szyku jest korzystne pod względem odprowadzenia kondensatu – pozwala je zoptymalizować.
W przypadku standardowych założeń i wymiarów kajut klimakonwektor pracujący na parametrach wody lodowej 7/13°C uzyskuje całkowitą moc chłodniczą na poziomie 1,2 kW. Parametry wody lodowej ustawiane są najczęściej powyżej punktu rosy. Spowodowane jest to bardzo wysoką wilgotnością powietrza (wilgotność względna powyżej 90%). Wybór wyższego parametru chłodniczego wynika również z konieczności eliminacji (zminimalizowania) powstawania kondensatu oraz utraty energii chłodniczej jawnej kosztem utajonej. Warto wiedzieć, że kondensat w warunkach morskich może być szczególnie agresywny korozyjnie ze względu na unoszące się w powietrzu kryształki soli. Jeśli jednak wymagana jest moc chłodnicza na wyższym poziomie, wówczas konieczne jest doprowadzenie niższego parametru wody lodowej, co oczywiście wiąże się z odprowadzaniem znacznych ilości kondensatu. Klimakonwektor może również pracować na powietrzu cyrkulacyjnym z wydatkiem do około 220 m³/h.
Kolejnym, istotnym założeniem projektowym dla instalacji HVAC na statkach jest minimalizacja zużycia energii elektrycznej, oczywiście przy zachowaniu wymogów komfortu i bezpieczeństwa. Systemy HVAC na wycieczkowcach są bowiem drugim konsumentem energii pod względem wielkości poboru, tuż za silnikiem. Dlatego też każda instalacja jest szczególnie uważnie projektowana w tym zakresie.

Autor: Maciej Danielak

Instalator w podróży – ciekawostki branżowe ze świata. W dobie globalizacji, gdy świat także w wymiarze zawodowym stał się nam dużo bliższy, warto podpatrzeć, jak w innych krajach rozwiązywane są kwestie, którymi na co dzień zajmujemy się na naszym „podwórku” – jak wykonuje się tam instalacje grzewcze, wentylacyjne, elektryczne czy kanalizacyjne. Oczywiście globalizacja dotyczy także większości technologii, ale lokalne rynki często charakteryzują się własnymi, utrwalonymi standardami. Będziemy o tym pisać w tym cyklu. Zapraszamy do współpracy przy jego tworzeniu wszystkich instalatorów, którzy mają ciekawe spostrzeżenia z wyjazdów zagranicznych bądź ze współpracy z zagranicznymi kontrahentami.