Drukuj
Nadrzędna kategoria: Artykuły tematyczne

W pierwszej części artykułu zostały zamieszczone informacje na temat zakresu pomocy, jaką można uzyskać z programu NFOŚiGW, na co mogą zostać wydatkowane pieniądze oraz jakie kroki należy poczynić, aby przygotować poprawnie wniosek.

57

Wymagalne załączniki do programu POŚB

– Uchwała JST
Załącznik I. „Uchwała JST dotycząca rozwiązania gospodarki ściekowej uwzględniająca w swoich zapisach budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenach objętych wnioskiem aplikacyjnym”
Jest tutaj pewien problem. Mianowicie rozwiązania systemowe powinny być zawarte w miejscowych programach ochrony środowiska, planie obszaru i granic aglomeracji oraz, oczywiście, samego procesu budowy, zasad eksploatacji i współfinasowania w przedmiotowej gminie. Należy również uruchomić już dawno nakazane spisy gmin. Na pewno dyskusyjne będzie określenie współfinansowania inwestycji przez bezpośredniego beneficjenta. Dotyczy to zarówno wariantu dofinansowania, jak i częściowej pożyczki. Zalecałbym stosowanie zasady wpłaty brakujących 10% bezpośrednio przy podpisywaniu umowy oraz określenie zasad spłaty 45% pożyczki preferencyjnej (3,5%!) w określonym czasie wykonania inwestycji i w czasie określonym przez Fundusz. Jednak przygotowanie samej uchwały, jej podjęcie zajmie ok. 1-2 miesięcy. Trzeba założyć uzupełnienia wymienionych dokumentów w stosowne aneksy.
Sprawą istotną jest określenie w Uchwale (oraz zawarcie tego zapisu w aktualizacji miejscowego Programu Ochrony Środowaiska – jako aktu prawnego zatwierdzanego wyżej) możliwości stosowania systemów rozsączających również na działkach dzierżawionych czy oddanych w użytkowanie wieczyste. Taką sytuację (kuriozalnie) wyklucza przecież przepis wykonawczy1.

– Mapy
Załącznik H. Mapy poglądowe z zaznaczonym obszarem realizacji przedsięwzięcia o dokładności co najmniej 1:25 000”. Zalecam mapy w skali 1:10 000. Jednak bez map gruntowych 1:5000 też nic się nie zrobi. Na mapach należy wprowadzić dane z planu aglomeracji oraz dane z wieloletnich planów rozwoju kanalizacji. Mapy należy wykonać w zasadzie zgodnie z wytycznymi NFOŚiGW. Należy również wprowadzić oznaczenia granic gmin, obszarów chronionych wszystkich kategorii. Dopiero wówczas należy zacząć wyznaczać przeznaczone do wyposażenia w pojedyncze systemy obiekty budowlane. Biorąc pod uwagę ekonomiczne determinanty zasadności, należy wstępnie przyjąć, że odległość tych obiektów od istniejących i planowanych kolektorów kanalizacyjnych nie powinna być mniejsza niż 100 m.

– Zestawienie urządzeń
Załącznik G. „Tabelaryczne zestawienie wszystkich planowanych PBOŚ”. Dla każdej PBOŚ należy podać: nazwę miejscowości, na terenie której będzie zlokalizowana, nr działki, adres posesji, rodzaj obsługiwanego obiektu (budynek jednorodzinny, budynek wielorodzinny, gospodarstwo agroturystyczne, obiekt użyteczności publicznej itp.), liczbę osób (RLM), które będą korzystały z PBOŚ, sposób odprowadzenia ścieków oczyszczonych oraz planowany koszt. Uwaga w przypadkach podmiotów prawnych należy wykonać bilans ścieków i z niego określić RLM wg zasad określonych w przepisach. Zwracam uwagę, że dane te winny znaleźć się również w wymagalnych spisach w gminach. Co wiecej, należy przewidywać maksymalną liczbę użytkowników, a nie mieszkańców zameldowanych.

– Oświadczenie o eksploatacji
Załącznik N. „Oświadczenie JST”, że wszyscy właściciele posesji, przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do programu budowy PBOŚ, zostali powiadomieni o obowiązkach wynikających z posiadania PBOŚ, w tym o obowiązku utrzymania obiektu w ruchu oraz o konieczności ponoszenia kosztów eksploatacyjnych (koszt energii elektrycznej, koszt usuwania osadów itp.). Radzę w trakcie uzgodnień podpisać stosowne umowy o zasadach eksploatacji, swobodzie dostępu kontroli i serwisu.

– Uzasadnienie inwestycji
Załącznik J. „Oświadczenie JST” o braku możliwości podłączenia posesji objętych wnioskiem o udzielenie pomocy finansowej do sieci kanalizacyjnej z powodu braku tej sieci oraz braku planów jej budowy. Oświadczenie to ilustrowane winno być wyżej wymienioną mapą i treścią wymagalnego PFU.

58

– Badania gruntu + oświadczenie
Potrzebne do Załącznika M Wykonanie badań geotechnicznych gruntu (określających rodzaj podłoża do głębokości min. 4 m ppt wraz z informacją o statycznym i dynamicznym poziomie wód gruntowych) we wszystkich miejscach, w których zainstalowane zostaną PBOŚ wraz z urządzeniami do odprowadzenia do gruntu ścieków oczyszczonych.
Wymaga to jednak postępowania przetargowego oraz 1-2 miesięcy pracy zespołu w terenie oraz chyba ok. 1 miesiąca wykonania sprawozdań. Załącznik M Oświadczenie o wykonaniu badań geotechnicznych. Do ww. oświadczenia musi zostać dołączona podpisana opinia uprawnionej osoby, która wykonała badania geologiczne, potwierdzająca, że zarówno przepuszczalność gruntu, jak i poziom wody gruntowej pozwalają na zastosowanie studni chłonnych lub drenaży rozsączających do odprowadzania oczyszczonych ścieków do gruntu w zgodzie z wymogami Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Wymóg przedłożenia ww. oświadczenia nie dotyczy PBOŚ, z których ścieki oczyszczone będą odprowadzane do wód powierzchniowych i urządzeń wodnych. W przypadku, gdy ścieki oczyszczone będą odprowadzane do wód powierzchniowych i urządzeń wodnych, należy dołączyć oświadczenie o dysponowaniu wymaganymi prawem zgodami i pozwoleniami.

– Koncepcja jako PFU
Wymagalny Program Funkcjonalno Użytkowy wykonania pojedynczych systemów zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (DzU Nr 202, poz. 2072 z dnia 16 września 2004 r.)1. Wystarczy zastosować literalnie rozdział IV tego rozporządzenia.
Oczywiście zalecam zlecić to niezależnemu od JST zespołowi, ale we współpracy z urzędem i miejscowym eksploatatorem sieci kanalizacyjnej. Przypominam, że należy rozważyć minimum trzy warianty techniczne (dobory urządzeń) wraz z determinantami ekonomicznymi kosztów wykonania i kosztów eksploatacyjnych na minimum lat 15 (połowa okresu amortyzacji przewidzianego dla oczyszczalni). Taki PFU jest podstawą do dokonania wyboru przez osoby decyzyjne. Wybrany wariant winien dopiero być podstawą do sporządzenia SIWZ.

– Procedura wykonania
JST musi podjąć decyzję dotyczącą sposobu realizacji inwestycji. Są następujące możliwości:
◗ przygotowanie SWIZ i ogłoszenie przetargu na projekt (w tym przypadku uproszczony) i wykonanie inwestycji obejmujące oba zgłoszenia budowy i eksploatacji;
◗ przygotowanie SWIZ i ogłoszenie przetargu na projekt, a po wykonaniu i sprawdzeniu tego etapu dokonanie zgłoszenia budowy. Następnie można ogłosić przetarg na wykonanie inwestycji.

Zalecam zastosowanie następujących kryteriów wyboru:
◗ cena dostawy urządzenia loco plac budowy, cena urządzenia, wykonanie – 60%,
◗ wszystkie koszty eksploatacyjne (osobowe, serwisowe, części zamiennych, wywozu osadów, zużytych mediów, amortyzacji) na lat 15 – 30%,
◗ zasady gwarancji (w tym gwarancji dochowania jakości ścieków oczyszczonych w określonej tolerancji hydraulicznej i jakimś czasie), rękojmi i serwisu pogwarancyjnego – 5%,
◗ doświadczenie wykonawcy – 5%.

Uwaga. Naganna praktyka oferentów wystawiania małej ceny na urządzenia mści się na ogół w wysokich kosztach eksploatacyjnych. Ma to przełożenie na społeczną akceptację bądź negację poczynań JST i oczywiście wstrzymuje dalszy rozwój tego typu urządzeń w okolicy.

...pełna wersja artykułu w PI 5/12